18 marca 2017, sobota, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
bilety: 20 zł, 10 zł

wykonawcy:
Kinga Borowska – mezzosopran,
     laureatka Uczelnianego Konkursu na wykonanie koncertu lub cyklu pieśni z orkiestrą
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi
dyrygent – Marek Pijarowski

w programie:
Gioacchino Rossini – uwertura do opery Wilhelm Tell
Karol Szymanowski – Trzy fragmenty z poematów Jana Kasprowicza op. 5
Modest Musorgski (instrumentacja M. Ravel) – Obrazki z wystawy

 

KINGA BOROWSKA

Kinga Borowska Urodziła się 12 grudnia 1986 roku w Łodzi. W roku 2010 z wyróżnieniem ukończyła łódzką Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w klasie prof. Grażyny Krajewskiej-Ambroziak. W trakcie studiów debiutowała na scenie operowej w przedstawieniach studenckich: rolą Marceliny w “Weselu Figara” W. A. Mozarta oraz rolą Sekstusa w operze “Julisz Cezar” G. F. Haendla. Ostatni semestr studiów odbyła w Koninklijk Conservatorium Brussel w ramach europejskiego programu “Erasmus”.
Od października 2010 roku do maja 2014 stanowiła część studia operowego w Chapelle Musicale Reine Elisabeth w Waterloo, gdzie rozwijała swój talent pod okiem wybitnych artystów m.in. José Van Dama i Jocelyne Dienst.
W październiku 2011 roku zadebiutowała na profesjonalnej scenie operowej La Monnaie w Brukseli. Wykreowała rolę Kobiety Tebańskiej w operze “Edyp” Georga Enescu. Wielokrotnie prezentowała się na najbardziej prestiżowych belgijskich estradach jak BOZAR oraz Flagey, pod batutą wyśmienitych dyrygentów: Richarda Egarra, Pascala Rophé, Michela Tabachnika, Patricka Fourniller czy Christophera Warren-Green’a. Miała również możliwość zaśpiewać kilkakrotnie dla Belgijskiej Rodziny Królewskiej m.in. podczas Koncertu Bożonarodzeniowego w Pałacu Królewskim w Brukseli w grudniu 2010 roku. W marcu 2013 roku po raz kolejny wystąpiła na deskach opery La Monnaie, tym razem w wersji koncertowej opery „Romeo i Julia” Charlesa Gounoda, interpretując rolę Pepity. Wzięła również udział w światowej kreacji dzieła oratoryjnego Jacquesa-Alphonsa de Zeegant „Le mistere du Salut”.
W kwietniu 2013 roku otrzymała drugą nagrodę oraz nagrodę za intermretację cyklu pieśni „3 fragmenty poematów do słów Jana Kasprowicza” Karola Szymanowskiego w Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Brała udział w licznych kursach mistrzowskich, prowadzonych przez wybitnych artystów świata opery i liryki wokalnej jak: Mireille Alcantara, Paul Esswood, Ubaldo Fabbri, Artur Stefanowicz, Olga Pasichnyk, Laurent Pillot, Udo Reinemann, Peter Schreier, Maciej Pikulski, Julius Drake, Mitsuko Shirai, Urszula Kryger, Konrad Richter, Izabela Kłosińska, Anita Garanca, Dale Foundling, Ingrid Kremling-Domansky, Richard Harrell, Etan Pessen, Ann Murray, Claudio Desderi.
W marcu 2014 roku ponownie współpracowała z operą La Monnaie, tym razem stanowąc cover roli La fille Ainee w światowej premierze dzieła Philippe'a Boesmansa "Au Monde". W lipcu prezentowała się w duecie z Pawłem Sommerem podczas Festiwalu Aix-en-Provence we Francji, gdzie doskonaliła repertuar Schuberta pod okiem Mathiasa Goerne i Markusa Hintehausera. We wrześniu 2014 miała przyjemność po raz kolejny zaprezentować nowy utwór Jacques-Alphonsa de Zeegant, tym razem była to Symfonia "Le chemin des Dames" na mezzosopran, chór i orkiestrę, pod batutą Brytyjskiego dyrygenta Benjamina Ellina. Wzięła udział w spektaklu "Be with me now" oraz tournee po Europie organizowanym z okazji 5 lecia organizacji ENOA (European Network of Opera Academies), którego premiera odbyła się podczas Festiwalu Aix-en-Provence 2015.
Była również ćwierćfinalistką w ARD Musikwettbewerb w Monachium oraz finalistką IX Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. Obecnie jest doktorantką łódzkiej Akademii Muzycznej oraz przygotowuje się do kolejnych projektów operowych i oratoryjnych oraz do konkursów sztuki wokalnej.

 

MAREK PIJAROWSKI

Marek Pijarowski Urodził się w 1951 r. we Wrocławiu. Podczas nauki w Liceum Muzycznym opanował grę na kilku instrumentach, m.in. na fortepianie (instrument główny), skrzypcach, oboju i organach. Studia dyrygenckie (dyplom z wyróżnieniem) ukończył we wrocławskiej Akademii Muzycznej u Tadeusza Strugały i uzupełniał je w latach 1971-1973 na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Weimarze, pracując pod kierunkiem nieżyjącego już znakomitego, łotewskiego dyrygenta Arvida Jansonsa. W roku 1977 uzyskał stypendium rządu austriackiego i przez dziewięć miesięcy przebywał we Wiedniu, doskonaląc swoje umiejętności u prof. Carla Österreichera w słynnej Hochschule für Musik und Darstellende Kunst. W tym czasie miał okazję bezpośrednio zetknąć się ze sztuką dyrygencką takich mistrzów batuty, jak Herbert von Karajan, Leonard Bernstein, Zubin Mehta, Georg Solti czy Claudio Abbado.
Pracę etatową rozpoczął w 1974 r. jako asystent dyrygenta Filharmonii Wrocławskiej. W tym samym roku wziął udział w Ogólnopolskim Konkursie Dyrygenckim w Katowicach, na którym (będąc najmłodszym uczestnikiem) zdobył I nagrodę oraz nagrodę specjalną orkiestry Filharmonii Śląskiej. Sukces ten zaowocował licznymi zaproszeniami, m. in. do Filharmonii Narodowej i WOSPR-u. W 1975 r. otrzymał stanowisko drugiego dyrygenta, a w 1980 r. został powołany na stanowisko dyrektora naczelnego i artystycznego Filharmonii Wrocławskiej, którą kierował do 2002 r. Współpracował również z Filharmonią Krakowską jako pierwszy dyrygent, a z Filharmonią Pomorską w Bydgoszczy jest związany do dziś jako stały, gościnny dyrygent tego zespołu. W latach 2002-2005 był dyrektorem artystycznym Filharmonii im. A. Rubinsteina w Łodzi. Od sezonu 2006/2007 ściśle współpracuje z Filharmonią im. A. Malawskiego w Rzeszowie. Obecnie pełni funkcję pierwszego dyrygenta - szefa Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Poznańskiej.
Marek Pijarowski od ponad 35 lat nieprzerwanie prowadzi ożywioną działalność dyrygencką, koncertując ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi i radiowymi w Polsce. Wielokrotnie prowadził również koncerty z polskimi zespołami poza granicami kraju, m. in. z Filharmonią Narodową (Niemcy), NOSPR-em (Hiszpania, Francja), Filharmonią Krakowską (Francja), Sinfonią Varsovia (Hiszpania) i Filharmonią Łódzką (Włochy, Hiszpania). Wielokrotnie podróżował z Filharmonią Wrocławską , m.in. do Hiszpanii, Francji, Włoch, Niemiec i Holandii. Dokonał wielu archiwalnych nagrań dla potrzeb Polskiego Radia. Był stałym dyrygentem Eastern Music Festival w Greensboro w USA. Obecnie współpracuje także z Orkiestrą Prezydencką w Ankarze oraz Texas Music Festival w Houston. Dyrygował w większości krajów europejskich oraz w Egipcie, Izraelu, Kanadzie, Chinach, USA, Meksyku i Korei Południowej.
W latach 1980-2000 pełnił funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej we Wrocławiu. W latach 1986-1987 sprawował funkcję dyrektora artystycznego Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach.
Od wielu lat związany jest z Akademią Muzyczną im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, w której prowadzi klasę dyrygentury oraz kieruje Katedrą Dyrygentury. W latach 1995-1996 pełnił funkcję prorektora tej uczelni. W październiku 2006 objął również stanowisko profesora dyrygentury Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Był promotorem oraz recenzentem wielu prac magisterskich i rozpraw doktorskich z zakresu dyrygentury. Minister Szkolnictwa Wyższego powierzył mu funkcje krajowego eksperta przy opracowaniu standardów dotyczących programu studiów dyrygenckich. Jego absolwenci są laureatami krajowych i międzynarodowych konkursów. Jest jurorem Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. G. Fitelberga w Katowicach oraz przewodniczącym jury Międzynarodowego Przeglądu Młodych Dyrygentów im. W. Lutosławskiego w Białymstoku.
M. Pijarowski otrzymał w 1997 z rąk Prezydenta RP tytuł profesora sztuk muzycznych. Odznaczony został również, m. in. Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski oraz Orderem „Gloria Artis”.

źródło: www.amuz.wroc.pl