Instrumentarium

 
Instrumentarium Katedry Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Muzyki Dawnej zostało w ostatnich latach niezwykle rozbudowane. Bogactwo instrumentów smyczkowych, dętych, klawesynów, a także niedawno wybudowane organy, wzorowane na instrumentach XVIII-wiecznych, pozwalają studentom na studiowanie i wykonywanie bardzo szerokiego repertuaru od renesansu, aż do początku XIX wieku. Wśród instrumentów znajdują się nie tylko typowe modele, ale również: konsorty fletów traverso i prostych, wiolonczela piccolo, a także basse de violon w stroju g-c-F-B, historycznie używany przez wiolonczelistów do realizacji basso continuo, szczególnie w muzyce francuskiej. Katedra dysponuje skrzypcami piccolo, altówką, violami da gamba basową i sopranową oraz różnorodnymi smyczkami dla skrzypków, wiolonczelistów i gambistów, przeznaczonymi do repertuaru XVII i XVIII wiecznego. Oboje, a także lutnie i teorba są częścią niezwykłego instrumentarium. Różnorodne modele klawesynów pozwalają studentom na studiowanie szerokiego repertuaru i budowanie techniki w oparciu o kontakt z najwyższej klasy instrumentami. Budowniczowie tworzyli instrumenty na specjalne zamówienie Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Na uwagę zasługuje gest lutnika, który w główce basowej violi da gamby umieścił podobiznę zasłużonego pedagoga łódzkiej Akademii Muzycznej i mentora muzyki dawnej – profesora Franciszka Wesołowskiego.

W dyspozycji Katedry pozostają:

 

ORGANY

Organy w Sali Kameralnej ROKEiDM

Grönlunds Orgelbyggeri, 2019 r. (27/II+P)

Organy w Sali Kameralnej ROKEiDM Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi zbudowane zostały w latach 2017-2019 przez renomowany szwedzki warsztat organmistrzowski Grönlunds Orgelbyggeri z Gammelstad. Swoją koncepcją brzmieniową, techniczną oraz architektoniczną instrument nawiązuje wprost do dzieł znakomitego gdańskiego organmistrza Andreasa Hildebrandta (ok. 1681–1762) oraz budownicyzch należących do jego kręgu, w tym wykształconych przez Hildebrandta mistrzów Friedricha Rudolfa Dalitza (1721–1804) i Christopha Heinricha Obucha (1713–1787).

Organy te stanowią pierwszy w historii polskiego szkolnictwa muzycznego nowy instrument zbudowany w stylu XVIII wieku oraz pierwsze w historii całkowicie nowe organy zbudowane zgodnie z założeniami szkoły gdańskiej dojrzałego baroku. Prócz działalności koncertowej służą procesowi dydaktycznemu, umożliwiając studentom konfrontację z problematyką kompetentnej obsługi barokowego instrumentu, kontaktu z klawiaturami o historycznych formach i wymiarach oraz opanowaniem historycznego systemu powietrznego. Instrument ten to pierwsze w Polsce nowe organy, których piszczałki wykonano z blachy odlewanej – zgodnie z technologią epoki baroku – na piasku, mechanika zawiera liczne elementy wykonane przez kowala, zaś tabliczki z nazwami rejestrów zostały wykonane ręcznie przez introligatora.

Z wyjątkiem piszczałek rejestrów Gedackt Flöte 8’, Hol Flöte 8’ oraz Unter Bas Ged. 16’ (głos dwulabialny) wszystkie piszczałki organów wykonano z metalu. Piszczałki rejestrów Dulcian 16’, Schalmose 8’ oraz Kurtz Flöte 8’ – niezachowane w żadnym z istniejących instrumentów z warsztatu Andreasa Hildebrandta – wykonano na podstawie analizy fotogrametrycznej historycznych zdjęć odnośnych piszczałek z organów Hildebrandta w kościele św. Barbary w Gdańsku (1746–1747) oraz na podstawie badań komparatystycznych w kręgu spokrewnionych warsztatowo z gdańską tradycją organmistrzów Larsa Wahlberga (1724–1776), Jonasa Grena (1715–1765) i Pettera Stråhle (1720–1765). Budowany przez Hildebrandta często, ale niezachowany w żadnym z obiektów pochodzących z jego szkoły, rejestr Wald Flöte 2’ zbudowany został w oparciu o egzemplarze pochodzące z warsztatu wykształconego w m.in. Gdańsku organmistrza Jonasa Wisteniusa (1700–1777). Wszystkie piszczałki otwarte organów są strojone poprzez cięcie „na ton”. Część głosów mieszanych organów zawiera typowe dla XVIII–wiecznych instrumentów Europy północno-wschodniej chóry tercjowe. W sekcji manuału głównego rejestry Qquintatön 16’, Octaff 2’ oraz Trompet 8’ podzielone zostały – zgodnie z gdańską tradycją – na uruchamiane oddzielnymi cięgłami części basową i dyszkantową, co dodatkowo zwiększa możliwości kolorystyczne instrumentu i w powiązaniu z umiejętnie zaregistrowanym manuałem I może tworzyć efekty właściwe dla organów o trzech manuałach. Sekcja pedałowa podzielona została – wzorem instrumentu Hildebrandta zachowanego w kościele św. Bartłomieja w Pasłęku (1717-1719) – na dwie podsekcje, z których każda aktywowana jest oddzielnym wentylem (Sperrventil), umożliwiającym szybkie zmiany registracji pedału bez konieczności obsługi dużej liczby cięgieł rejestrowych.

Zgodnie z prawidłami menzuracyjnymi w kręgu Hildebrandta wszystkie rejestry pryncypałowe organów wyprowadzone zostały z tej samej menzury, przy czym labia posiadają zróżnicowaną szerokość: najszersze w pedale, nieco węższe w manuale głównym, najwęższe w manuale pobocznym.

Rejestry o bliźniaczej konstrukcji wyprowadzone zostały w instrumencie z jednego fundamentu menzury (Quintatön 16’ i Quintatön 8’, Kurtz Flöte 8’ i Rohr Flöte 4’). Tak opracowana menzuracja piszczałek przyczynia się do wielkiej stopliwości brzmienia nie tylko w pleno, ale także w mniejszych kombinacjach głosów.

Istniejąca w organach pasłęckich mechanika transpozycji dla jednego z manuałów została w Łodzi zrealizowana dla obu sekcji manuałowych oraz sekcji pedałowej, w związku z czym w każdym rejestrze zbudowano dodatkowe piszczałki dla dźwięków B1 oraz H1. Wyjściową wysokością stroju organów jest a1 = 465 Hz, przy czym możliwa jest transpozycja o pół tonu i cały ton w dół. Temperacja stroju umożliwia grę we wszystkich tonacjach oraz stanowi realizację koncepcji opublikowanej w 1724 roku przez królewieckiego kapelmistrza Johann Georga Neidhardta (1680–1739) i dotyczącej stroju dla organów w dużych miastach. System powietrzny organów oparty jest na zespole trzech miechów klinowych, które wariantywnie mogą być napełniane powietrzem za pomocą dmuchawy elektrycznej lub ręcznie – przez kalikanta.

Budowa nowych organów barokowych stanowi kontynuację dotychczasowej pracy Katedry Organów i Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Łodzi nad badaniem i upowszechnianiem gdańskiej kultury organowej epoki baroku. Do działań tych należały w ostatnich latach m.in. nadzór merytoryczny nad konserwacją i rekonstrukcją organów Andreasa Hildebrandta w Pasłęku w latach 2010–2013, pełne wydanie odnalezionych w 2012 roku dzieł organowych gdańskiego organisty Daniela Magnusa Gronaua (1700–1747) i nagrania płytowe gdańskiej muzyki organowej XVIII wieku.

Organy zostały wybudowane w ramach projektu pn. „Zakup instrumentarium do prowadzenia działalności kulturalnej przez Akademię Muzyczną w Łodzi” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020, Priorytet VIII „Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury”, Działanie: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, oraz ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZAKUP INSTRUMENTARIUM DO PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI KULTURALNEJ PRZEZ AKADEMIĘ MUZYCZNĄ W ŁODZI

  • Prezentacja instrumentu (30 stycznia 2019) zobacz
  • Prezentacja instrumentu (Ars Sonora) zobacz

 

-Jehmlich-
-Jehmlich-
-Jehmlich-
-Jehmlich-
--org-dk-
--org-dk-
--org-dk-
--org-dk-
--org-dk-
--org-dk-
--org-dk-
--org-dk-

 
Dyspozycja organów jest następująca:

Manual [II]    C–f3
Quintatön1 16’ B/D
Principal 8’
Kurtz Flöte4 8’
Viol di Gamba6 8’
Octaff 4’
Octaff8 2' B/D
Sesquialter9 2fach
Mixtur 4fach
Trompet12 8’ B/D
 
Coppul Manual [I/II]
Tremulant
Ventil Manual
Cimbel Stern [2x]
Kurtze Octaff [Manual]
Positieff [I]    C–f3
Quintatön 8’
Gedackt Flöte2 8’
Rohr Flöte5 4’
Salicinal7 4'
Spitz Quinta 2⅔‘
Octaff 2'
Wald Flöte10 2'
Scharff 3fach
Schalmose 8’
 
Ventil Positieff
 
 
 
 
Pedal    C–f1
Plenum:
Unter Bas Ged.3 16’
Octaff 8’
Octaff 4’
Rausch Quinta 2fach
 
Rohrwerck:
Hol Flöte11 8’
Octaff 2’
Dulcian 16’
Trompeten Bas 8’
Schalmey 4’
 
Coppul Pedal
Ventil P. Plenum
Ventil P. Rohrwerck
transpozycja: 415-440-465 Hz
3 miechy klinowe
a1 = ca. 465 Hz
temperacja: Neidhardt für die große Stadt (1724)

 
Układy głosów mieszanych:

Sesquialtera 2fach:
C 2⅔’ 1⅗’    
Mixtur 4fach:
C 1⅓’ 1' ⅔’ ½’
c 2' 1⅓’ 1' ⅔’
c1 2⅔’ 2' 1⅓’ 1'
c2 4' 2⅔’ 2' 1⅓’
Scharff 3fach:
C 1' ⅘’ ⅔’  
c1 2' 1⅗’ 1⅓’  
c2 4' 3⅕’ 2⅔’  
Rauschquinte 2fach:
C 1⅓’ 1'    

 

1 – h/c1.
2 – Drewno dębowe.
3 – Drewno świerkowe, piszczałki kryte, dwulabialne.
4 – Flet rurkowy, z rurkami skierowanymi do wewnątrz korpusów piszczałek, ruchome dekle.
5 – Dekle zalutowane na stałe.
6 – Odwrotnie koniczna geometria korpusów piszczałek.
7 – Odwrotnie koniczna geometria korpusów piszczałek.
8 – h/c1.
9 – Po wyciągnięciu do połowy: Quinta 2⅔’.
10 – Koniczna geometria korpusów piszczałek.
11 – Drewno dębowe, piszczałki rurkowe, rurki o czworobocznym przekroju.
12 – h/c1.

 

 
Finał pierwszej prezentacji nowych organów (30 stycznia 2019)
Praeludium in g BuxWV 163 Dietericha Buxtehudego (fragment) w wykonaniu Krzysztofa Urbaniaka.

Organy w sali nr 2 w Pałacu Muzyki

Jehmlich Orgelbau GmbH, Dresden, opus 1156, 2005, (22/II+P)

Powstałe w 2005 r. i zainstalowane w sali nr 2 organy zastąpiły wysłużony 30-głosowy instrument D. Biernackiego z 1961 r., używany do tego czasu jako główne narzędzie dydaktyczne organistów. Nowe organy zaprojektowane zostały jako instrument wszechstronny pod względem stylistycznym i umożliwiający wykonywanie możliwie szerokiego repertuaru organowego. Prócz cech właściwych klasycznym organom piszczałkowym instrument ten posiada interfejs MIDI, dzięki któremu możliwe jest nagrywanie i odtwarzanie brzmienia w czasie rzeczywistym przydatne m.in. w odsłuchiwaniu wykonywanych utworów oraz realizacji nowatorskich pod wieloma względami kompozycji organowych.

Na najniższej kondygnacji wyraźnie klasycyzującej szafy organowej umieszczone zostały symetrycznie dwie wiatrownice pedałowe. Bezpośrednio nad stołem gry zainstalowano sekcję Brustwerku zamkniętego w szafie ekspresyjnej. Ponad nim umieszczono zespół brzmienia manuału głównego.

Instrument posiada wiatrownice klapowo-zasuwowe oraz podwójną trakturę gry – mechaniczną i elektryczną. Traktura rejestrowa jest sterowana elektrycznie.

W swojej menzuracji chór pryncypałowy oparty jest na założeniach typowych dla budownictwa organowego środkowych Niemiec, dzięki czemu instrument posiada pełne, ciepłe brzmienie. Manuał II, oparty na dyspozycji wyraźnie nawiązującej do tradycji francuskiej, ale poniekąd także silbermannowskiej, poszerza możliwości wykonawcze w znaczny sposób, szczególnie dzięki uwzględnieniu połączenia suboktawowego.

-Jehmlich-
-Jehmlich-
-Jehmlich-
-Jehmlich-
-Rieger-Kloss-
-Rieger-Kloss-

 
Dyspozycja organów jest następująca:

Manual I (Hauptwerk)    C–c4
1. Prinzipal 8’ *
2. Gedackt 8’
3. Oktave 4’
4. Rohrflöte 4’
5. Superoktave 2’
6. Kornett III
7. Mixtur III
8. Trompete 8’
Manual II (Schwellwerk)    C–c4
9. Bourdon 8’
10. Salicional 8’
11. Flûte 4’
12. Nazard 2⅔‘
13. Doublette 2’
14. Tierce 1⅗‘
15. Larigot 1⅓‘
16. Plein jeu III
17. Cromorne 8’
Pedal    C–f1
18. Subbaß 16’ +
19. Prinzipalbaß 8’ *
20. Baßflöte 8’ +
21. Choralbaß 4‘ *
22. 18.Fagott 16’

 –   II-I
 –   I-Ped.
 –   II-Ped.
 –   Sub II-I
 –   Sub II
 –   Tremulant I (z regulacją prędkości)
 –   Tremulant II (z regulacją prędkości)
 –   4000 wolnych kombinacji (Setzer) + USB
 –   Interfejs MIDI

symbolami + oraz * oznaczono głosy transmitowane

Organy w sali nr 20 w Pałacu Muzyki

Rieger-Kloss, Krnov, 1988, opus 3606 / Andrzej Sutowicz, Łódź, 2015 (13/III+P)

Zbudowane w 1988 r. roku, znajdujące się w sali nr 20 były pierwszym instrumentem o trakturze mechanicznej, jaki powstał w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Organy, które wykorzystywane są w celach dydaktycznych oraz do ćwiczenia spełnił ważną rolę w kształceniu kilku generacji studentów klas organów łódzkiej Akademii. Pod względem stylistycznym instrument ten zorientowany jest na estetykę neobarokową i dzięki swojemu stosunkowo jasnemu brzmieniu wyróżnia się (w oryginalny sposób) wśród łódzkich instrumentów II poł. XX w.

Dzięki zastosowaniu trzech klawiatur manuałowych (dolny manuał połączeniowy, bez samodzielnych głosów) możliwe jest przygotowywanie repertuaru przeznaczonego na organy o większej liczbie klawiatur. Wiatrownice manuału II i III usytuowane są jedna za drugą, przy czym znajdująca się w głębi szafy organowej sekcja manuału III dodatkowo umieszczona została w szafie ekspresyjnej. Znajdująca się w wieży basowej wiatrownica sekcji pedałowej umieszczona została bocznie względem pozostałych werków.

W 2015 r. instrument poddany został przebudowie, konserwacji oraz ponownej intonacji zrealizowanej przez warsztat organmistrzowski Andrzeja Sutowicza z Łodzi. Elementy aluminiowe traktury gry wymienione zostały na drewniane, wykonane i zainstalowane zostały nowe okładziny klawiatur, zaś trzychórowy rejestr Cymbel w manuale III zastąpiony został przez głos Nasat 2⅔’ obsadzony piszczałkami rurkowymi.

-Rieger-Kloss-
-Rieger-Kloss-
-Oberlinger-
-Oberlinger-
-Oberlinger-

 
Dyspozycja organów jest następująca:

Manual I    C–a3
Stałe połączenie III-II
Manual II (Hauptwerk)    C–a3
1. Rohrflöte 8‘
2. Principal 4’
3. Waldflöte 2’
4. Sesquialtera 1-2fach, 2⅔’
5. Mixtur 3-4fach 1⅓’
Manual III (Hauptwerk)    C–a3
6. Gedackt 8‘
7. Coppelflöte 4’
8. Nasat 2⅔’
9. Octave 2’
10. Quinte 1⅓’
Pedal    C–f1
11. Subbass 16‘
12. Principal 8’
13. Octave 4’

 –   II-Ped.
 –   III-Ped.
 –   Tremulant II Man.
 –   Tremulant III Man.

Organy w sali nr 7 w Pałacu Muzyki

Oberlinger, Windesheim, 2004 / Szymon Januszkiewicz, Pruszcz Gdański, 2016, (7/II+P)

W 2016 r. uczelnia wzbogaciła się o nowe organy, których zadaniem jest nie tylko odciążenie sal organowych nr 2 i nr 20 w zakresie ćwiczeń studentów, ale także zapewnienie miejsca do prowadzenia części zajęć (basso continuo, kameralistyka, organy), w przypadku których nie jest konieczne dysponowanie większym instrumentem, niezbędne są jednak dwie klawiatury manuałowe oraz klawiatura pedałowa.

Nowo pozyskane organy, wykorzystywane wcześniej jako prywatny instrument ćwiczebny, zostały translokowane i zainstalowane w sali nr 7 przez warsztat Szymona Januszkiewicza z Pruszcza Gdańskiego.

Kompaktowy w swojej budowie instrument oparty jest na systemie transmisji głosów, dzięki czemu z zaledwie kilku rzędów piszczałek można było uzyskać stosunkowo wiele rejestrów.

-Oberlinger-
-Oberlinger-
-Oberlinger-
-Pozytyw-Jehmlich-
-Pozytyw-Jehmlich-
-Pozytyw-Jehmlich-

 
Dyspozycja organów jest następująca:

Manual I    C–g3
1. Gedackt 8’
2. Gedackt 4’
3. Oktave 2’
Manual II    C–g3
4. Gedackt 8’
5. Gedackt 4’
Pedal    C–f1
6. Untersatz 16’
7. Gedackt 8’

Pozytyw organowy w sali nr 2 w Pałacu Muzyki

Jehmlich Orgelbau Dresden GmbH, opus 1141, 2009 (5/I)

Powstały w 2009 r. pełni istotną rolę przede wszystkim podczas wykonywania muzyki wokalno-instrumentalnej (realizacja basso continuo), ale wykorzystywany jest także do zajęć dydaktycznych oraz jako instrument ćwiczebny.

Wszystkie rejestry podzielone są na część basową i dyszkantową, a dodatkowo pozytyw posiada dwustopniową transpozycję (a1 = 415 / 440 / 465 Hz). Wszystkie piszczałki labialne wykonane są z drewna, co korzystnie wpływa na możliwość przestrajania instrumentu do różnych historycznych temperacji.

-Pozytyw-Jehmlich-
-Pozytyw-Jehmlich-
-Pozytyw-Jehmlich-

 
Dyspozycja organów jest następująca:

Manual I    C–f3
1. Gedackt 8’
2. Rohrflöte 4’
3. Principal 2’
4. Quinte 1⅓’
5. Regal 8’

 

KLAWESYNY I INSTRUMENTY DAWNE

Skrzypce

     
    SKRZYPCE
  • skrzypce wg modelu Groblicza I-go, Jan Pawlikowski, Kraków 2018;
  • skrzypce wg modelu Antonio Stradivariego z 1715 roku, Jan Pawlikowski, Kraków 2017;
  • skrzypce piccolo, wg modelu Nicola Amatiego z 1649 roku, Jan Pawlikowski, Kraków 2018;
  • 2 smyczki wg modeli XVII wiecznych z systemem clip on, Basil de Visser, Amsterdam 2013;
  • smyczek renesansowy;
  • smyczek model 1700;
  • smyczek francuski wg modelu XVII w.
  •  
     

Altówki

     
    ALTÓWKI
  • altówka wg modelu braci Amatich z 1596 roku, Jan Pawlikowski, Kraków 2018.
  •  
     

Oboje

     
    OBOJE
  • Dwa oboje barokowe, kopie oboju pochodzącego z około 1720 r. niemieckiego budowniczego Paula Paulhahna. O Paulhahnie wiemy niewiele, działał w pierwszej połowie XVIII w. prawdopodobnie w okolicach Norymbergi. Z zachowanych do dziś instrumentów tego budowniczego znany jest obój in C oraz flet d’amore in A. Jedyny oryginalny obój Paulhahna znajduje się w prywatnej kolekcji Nikolausa Harnoncourta. Jest wykonany z bukszpanu. Na nim właśnie grał Jürg Schaeftlein, pierwszy oboista Concentus Musicus Wien, pionier oboju barokowego w naszych czasach. Duet z nim tworzył amerykanin Paul Hailperin, grając na kopii Paulhahna, którą sam zbudował. Wśród oboistów grających na tym instrumencie są: Sophia McKenna, David Reichenberg, Paul Goodwin, Katharina Spreckelsen, Marie Wolf, Anthony Bevis. Instrumenty będące własnością Akademii Muzycznej w Łodzi, zbudował polski budowniczy, Filip Frydrysiak w 2010 r. Jeden z nich wykonany jest z bukszpanu, drugi z drzewa czereśni. Wysokość stroju a’ 415 Hz.
  •  
     

Klawesyny

     
    KLAWESYNY
  • klawesyn francuski wg Pascala Taskin, Paryż 1769, Bruce Kennedy, Castelmuzzio 2015, transpozycja a’ 392 Hz – 415 Hz – 440 Hz;
  • klawesyn niemiecki wg Michaela Mietke, Berlin, ok. 1700, Matthias Kramer, Hamburg 2018, tranpozycja a’ 392 Hz – 415 Hz – 440 Hz;
  • klawesyn włoski zbudowany w oparciu o model włoski XVIII wieku, tzw.: false inner-outer, Matthias Kramer, Hamburg 2018, transpozycja a’ 415 Hz – 440 Hz – 465 Hz;
  • klawesyn francuski wg Pascala Taskin, Zygmunt Kaczmarski, Kraków 1995, transpozycja a’ 415 Hz – 440 Hz;
  • klawesyn flamandzki, Zygmunt Kaczmarski, Kraków 1995, transpozycja a’ 415 Hz – 440 Hz;
  • klawesyn współczesny marki Thierbach (1969);
  • klawesyn pedałowy firmy Neupert, zbudowany na wzór klawesynu Wandy Landowskiej, co wiąże się z bogatą tradycją muzyki dawnej w Łodzi związaną z działalnością Emmy Altberg. Klawesyn pochodzi z 1936 roku, Posiada numer katalogowy 15464 i jest modelem typu „Konzert” („K”), a jego konstrukcja częściowo wzorowana była na Le grand modèle de concert Pleyela.
  •  
    Dzięki współpracy i uprzejmości Piccola Accademia di Montisi studenci Katedry w roku akademickim 2014/2015 korzystali z kopii klawesynu Joannesa Coucheta (1650) wykonanej przez Bruce’a Kennedy’ego w Castelmuzzio w 2008 roku.
     

    Klawesyn francuski wg Pascala Taskina, Paryż 1769, Bruce Kennedy, Castelmuzzio 2015
     

    Klawesyn niemiecki wg Michaela Mietke, Berlin ok. 1700, Matthias Kramer, Hamburg 2018
     

    Klawesyn włoski zbudowany w oparciu o model włoski XVIII wieku, Matthias Kramer, Hamburg

Wiolonczele barokowe

     
    WIOLONCZELE BAROKOWE
  • wiolonczela 4/4, wg modelu „Monck”Antonio Stradivariego 1730, Jacek Wesołowski, Gdańsk 2018;
  • wiolonczela piccolo, wg modelu braci Amatich z 1615 roku, Jacek Wesołowski, Gdańsk 2018;
  • basse de violon, wg modelu Andrei Amatiego z 1572 roku, Jacek Wesołowski, Gdańsk 2018;
  • wiolonczela anonimowa, przystosowana do używania jako instrument historyczny Marcin Mazur, Łódź 2014;
  • 2 smyczki barokowe, modele włoskie ok. 1720, Basil de Visser, Amsterdam 2013;
  • smyczek wczesnobarokowy, model ok. 1660, Basil de Visser, Amsterdam 2017;
  • smyczek romantyczny, model Dodd, ok. 1800, Basil de Visser, Amsterdam 2017.
  •  
    Bogate i zróżnicowane instrumentarium z rodziny wiolonczel XVII i XVIII wieku oraz różne rodzaje smyczków jako uzupełnienie kompetentnego nauczania i doświadczeń wynoszonych z lekcji indywidualnych, zespołowych i projektów orkiestrowych pozwalają studentom na dogłębne i kompleksowe studiowanie historycznych praktyk wykonawczych w specjalności wiolonczela barokowa.
     
     

Viole da gamba

     
    VIOLE DA GAMBA
  • viola da gamba basowa 7-strunowa, wg. Richarda Meares 1664, Jacek Wesołowski, Gdańsk 2018;
  • viola da gamba sopranowa, wg. Williama Turnera ok 165, Jacek Wesołowski, Gdańsk 2018;
  • smyczek do violi da gamba basowej, z warsztatu Rogera Rose, 2018;
  • smyczek do violi da gamba sopranowej, z warsztatu Rogera Rose, 2018.
  •  
    Viole da gamba zamówione przez Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi zostały zbudowane w pracowni lutniczej Jacka Wesołowskiego w Gdańsku w 2018 roku. Viola da gamba sopranowa jest kopią instrumentu angielskiego budowniczego Williama Turnera (ok. 1650 rok). Długość struny wynosi ok. 40 cm. Instrument posiada sześć strun, rozetkę oraz charakterystyczną dla viol angielskich rzeźbioną główkę. Viola da gamba basowa jest zbudowana na modelu Richarda Mearesa z ok. 1660 roku. Oryginał znajduje się w Royal College of Music w Londynie. Długość struny wynosi ok. 69 cm. Viola posiada siedem strun oraz rzeźbioną główkę. Główka violi Jacka Wesołowskiego nie jest kopią oryginału. Lutnik zdecydował się zrobić ukłon w stronę Akademii Muzycznej w Łodzi i wyrzeźbić głowę swojego stryja – profesora Franciszka Wesołowskiego (1914-2007) – teoretyka, kompozytora i pedagoga, który w roku 1986 założył w naszej Akademii Zakład Muzyki Dawnej.
     
     

Flety podłużne

     
    FLETY PODŁUŻNE
  • konsort renesansowych fletów podłużnych wg Bassano. Zestaw obejmuje 6 instrumentów:
    1 basset in F, 2 tenory in C, 2 alty in G, 1 sopran in D
    wysokość stroju: a’ = 466 Hz
    materiał: klon
    producent: Guido Klemisch, Berlin 2018
  • 2 wczesnobarokowe flety sopranowe in C wg Kynseckera
    wysokość stroju: a’ = 466 Hz
    materiał: klon
    producent: Guido Klemisch, Berlin 2018
  • 1 barokowy flet basowy in F wg J.C. Dennera
    wysokość stroju: a’ = 415 Hz
    materiał: klon
    producent: Guido Klemisch, Berlin 2018
  • 3 barokowe flety altowe in F wg Stanesby`ego Sr
    wysokość stroju: a’ = 415 Hz
    materiał: masa żywiczna (resin)
    producent: Vincent Bernolin, Paulhan 2018
  • 2 barokowe flety altowe in F wg Stanesby’ego Jr
    wysokość stroju: a’ = 415 Hz
    materiał: bukszpan europejski
    producent: Joachim Rohmer, Celle 2010
  •  
      Cztery flety z konsortu renesansowego
     

Flety traverso

     
    FLETY TRAVERSO
  • konsort poprzecznych fletów renesansowych, zbudowany przez Giovanniego Tardino, Basel, z drewna klonowego, według wzoru oryginalnych fletów renesansowych ze zbiorów Accademia Filarmonica di Verona. W skład konsortu wchodzi jeden dwuczęściowy flet basowy in G, trzy flety tenorowe in D i jeden flet dyszkantowy in G. Wysokość stroju a’ 415 Hz;
  • flet barokowy jednoklapowy, zbudowany przez Rudolfa Tutza (Innsbruck) według wzoru fletów Jeana Hyacintha Rottenburgha. Dwie części środkowe fletu w wysokości stroju a’ 415 Hz i 392 Hz;
  • flet klasyczny ośmioklapowy, zbudowany przez Rudolfa Tutza (Innsbruck) według wzoru fletu Augusta Grensera (1789). Wysokość stroju a’ 430 Hz;
  • flet piccolo jednoklapowy. Dwie środkowe części wymienne w wysokości stroju a’ 415 Hz i 430 Hz.
  •  
     

Lutnie

     
    LUTNIE
  • lutnia renesansowa 10-chórowa wg Tieffenbruckera, Martin de Witte, Haga 2018;
  • lutnia barokowa 13-chórowa (z łabędzią szyją) wg Tieffenbruckera, Martin de Witte, Haga 2018;
  • teorba wg Sellasa, Martin de Witte, Haga 2018.
  •