Inauguracja 69. Sesji MUSICA MODERNA

3 grudnia 2016, sobota, godz. 18.00
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
bilety: 30 zł, 20 zł

Bilety w sprzedaży od 27 września br. w kasie biletowej AM (ul. Żubardzka 2a).
Kasa czynna wtorek – piątek w godz. 14.00-18.00 oraz godzinę przed każdym koncertem, tel. 42 662 17 50.
 

wykonawcy:
Marcin Penkala – fortepian
Wojciech Sokołowski – klarnet
Aleksandra Hanus – sopran
Piotr Pastuszka – tenor
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi
Chór Akademii Muzycznej w Łodzi
przygotowanie chóru – Dawid Ber
dyrygent – Jerzy Swoboda

w programie:
Sławomir Kaczorowski – Furioso na orkiestrę
Grażyna Bacewicz – Koncert fortepianowy
Anders Hillborg – Koncert klarnetowy „Peacock Tales” – Millennium version
Krzysztof Grzeszczak – Tongeren Mass na chór i orkiestrę (prawykonanie)

 

MODERNA SYMFONICZNIE

Zakończenie 4. AŻ Festiwalu będzie jednocześnie rozpoczęciem wpisanej na stałe w życie koncertowe Łodzi, 69. już Sesji Musisca Moderna. Wyróżnia ją spośród innych tego typu przedsięwzięć nastawienie na promocję muzyki współczesnej, a w szczególności kompozycje łódzkich twórców. W programie inauguracyjnego koncertu znajdą się Koncert fortepianowy Grażyny Bacewicz, patronki naszej Uczelni, Koncert klarnetowy „Peacock Tales” Andersa Hillborga oraz dwie kompozycje łódzkich kompozytorów związanych z Akademią Muzyczną – Sławomira Kaczorowskiego i Krzysztofa Grzeszczaka. Promowanie młodych wykonawców, tak ważne dla organizatorów Sesji, uwidoczni się w wyborze solistów; będą to utytułowani studenci Akademii Muzycznej – Wojciech Sokołowski (klarnet) i Marcin Penkala (fortepian). Artystom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej oraz Chór Akademii Muzycznej w Łodzi, prowadzony przez Dawida Bera. Muzycy wystąpią pod batutą Jerzego Swobody.

 

MARCIN PENKALA

Marcin Penkala Urodził się w 1995 roku. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 10 lat, początkowo pobierając lekcje u miejscowego nauczyciela muzyki. Od 13 roku życia kształcił się w Państwowej Szkole Muzycznej I i II stopnia w Wadowicach pod kierunkiem Renaty Sadowskiej, uczęszczając jednocześnie do Liceum Ogólnokształcącym o profilu matematyczno-fizycznym. Państwową Szkołę Muzyczną ukończył z wyróżnieniem. W tym czasie uczestniczył w wielu konkursach pianistycznych o zasięgu ogólnopolskim. Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Forum Młodych Instrumentalistów im. Karola i Antoniego Szafranków, na którym otrzymał aż trzy nagrody. Aktualnie jest studentem II roku Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie fortepianu prof. Cezarego Saneckiego.

 

WOJCIECH SOKOŁOWSKI

Wojciech Sokołowski Urodził się w 1991 roku. Naukę na klarnecie rozpoczął w wieku 10 lat pod kierunkiem Wojciecha Dybka w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Zduńskiej Woli, którą ukończył w 2011 roku, uzyskując najwyższą notę na egzaminie dyplomowym. Naukę kontynuował w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie dra Mirosława Kłysa. W 2015 roku otrzymał tytuł magistra ze stopniem celującym. Obecnie jest studentem studiów doktoranckich na macierzystej uczelni, gdzie pracuje pod kierunkiem prof. Hermana Stefánssona.
Jest laureatem wielu nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach, m.in.: I miejsce na Konkursie Indywidualności w III Mistrzowskim Kursie „Ventus Optimus” w 2011 roku; III miejsce na Konkursie „Łódź Łowi Talenty” w kategorii muzyka i III miejsce na XVI Międzynarodowym Przeglądzie Zespołów Kameralnych w Jaworze w 2014 roku; III miejsce na XV Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego w Łomiankach, II miejsce na XI Festiwalu Klarnetowym w Piotrkowie Trybunalskim w kategorii zespół kameralny i I miejsce na Konkursie Kwartetów Klarnetowych Albaida-Walencja (Hiszpania) w roku 2015. W tym samym roku został laureatem nagrody „Złoty Dęciak”.
Brał udział w festiwalach we Wrocławiu, Gdyni, Szczecinie i Piotrkowie Trybunalskim. Jako solista występował z Big Bandem oraz Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Łodzi. Współpracował z Filharmonią Łódzką im. Artura Rubinteina, Filharmonią Świętokrzyską im. Oskara Kolberga, Teatrem Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy. W roku 2011 zainicjował powstanie kwartetu klarnetowego Mazel Tov, z którym czynnie koncertuje. W latach 2011–2015 był członkiem Samorządu Studenckiego Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie pełnił funkcje przewodniczącego, wiceprzewodniczącego oraz sekretarza.

 

ORKIESTRA SYMFONICZNA AKADEMII MUZYCZNEJ W ŁODZI
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi

Tradycja istnienia orkiestry symfonicznej w strukturach łódzkiej Akademii Muzycznej sięga roku 1945. Pierwsze jej koncerty – pod batutą Kazimierza Wiłkomirskiego i Jana Krenza – odbyły się tuż po drugiej wojnie światowej, jednak systematyczną pracę rozpoczęła na przełomie lat 1959/1960 pod kierunkiem dyrygenta i kompozytora Tomasza Kiesewettera, z którym wykonała wiele symfonicznych dzieł XIX i XX wieku. Dalszy rozwój artystyczny orkiestry nastąpił w latach 1972–1995 pod batutą jednego z dyrektorów Filharmonii Łódzkiej – Zdzisława Szostaka. W tym czasie zespół występował nie tylko w ważnych ośrodkach Polski (Łódź, Warszawa, Kraków, Oświęcim, Kalisz), ale i za granicą (Włochy, Dania i Niemcy). W następnych latach z młodymi symfonikami pracowali dyrektorzy artystyczni łódzkich teatrów – dyrygenci: Tadeusz Kozłowski (Teatr Wielki), Andrzej Knap (Teatr Muzyczny) oraz Jan Miłosz Zarzycki. Od początku roku akademickiego 2012/2013 orkiestra pracuje pod kierunkiem Marcina Wolniewskiego.
Akademicka Orkiestra Symfoniczna występuje kilkanaście razy w ciągu roku, zarówno w macierzystej Sali Koncertowej, jak i na terenie województwa łódzkiego, w różnorodnym repertuarze, zyskując zawsze aplauz publiczności. Koncertuje w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina i w łódzkich kościołach, bierze udział w wielu wydarzeniach kulturalnych miasta i regionu. Z wielkim powodzeniem wystąpiła dwukrotnie w Filharmonii Narodowej w Warszawie (2003 i 2007).
W programach orkiestry znajdują się dzieła z wielkiego repertuaru symfonicznego, m.in.: Ludwiga van Beethovena, Franza Schuberta, Johannesa Brahmsa, Piotra Czajkowskiego, Antonína Dvořáka, Michaiła Glinki, Césara Francka czy Nikołaja Rimskiego-Korsakowa oraz dzieła oratoryjne Jana Sebastiana Bacha, Antona Brucknera, Wolfganga Amadeusza Mozarta i Feliksa Nowowiejskiego. Orkiestra sięga również po twórczość polskich kompozytorów współczesnych, m.in. Wojciecha Kilara, Stanisława Moryty i Sławomira Kaczorowskiego. Wielokrotnie towarzyszyła solistom, wykonując koncerty Beethovena, Mozarta, Brahmsa, Haydna, Sibeliusa, Rachmaninowa, Szymanowskiego czy Karłowicza. Zespół ma w repertuarze także muzykę Leonarda Bernsteina i George’a Gershwina.
W ostatnich latach Orkiestra Symfoniczna brała udział w produkcjach operowych macierzystej uczelni, m.in. w polskiej premierze opery Abu Hassan Carla Marii von Webera oraz w łódzkim prawykonaniu dzieła Siergieja Rachmaninowa Aleko pod dyrekcją Marcina Wolniewskiego. Opera ta ukazała się na płycie CD wydanej przez Akademię Muzyczną w Łodzi w 2015 roku. 17 października 2013 roku orkiestra inaugurowała, pod batutą Jerzego Swobody, działalność nowej Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi przy ulicy Żubardzkiej 2a. Dwa dni później wystąpiła podczas uroczystego koncertu z okazji 85. rocznicy urodzin Maestro Jerzego Semkowa. W marcu 2015 roku, trzy miesiące po śmierci Maestro, zagrała Koncert Pamięci Jerzego Semkowa w Radomsku – w jego rodzinnym mieście. W kwietniu 2016 roku orkiestra z dużym sukcesem wystąpiła w Filharmonii Częstochowskiej. Wszystkie trzy koncerty poprowadził Marcin Wolniewski.
Dotychczas orkiestrą dyrygowali: Nicolas Pasquet, José Maria Florêncio, Vladimir Kiradjiev, Didier Talpain, Pierre Vigneron, Matthias Hermann, Rolf Hempel, Thomas Ungar, Zygmunt Gzella, Zbigniew Frieman, Bogdan Olędzki, Jarosław Lipke, Marek Jaszczak, Kazimierz Wiencek, Marcin Wolniewski, Tadeusz Wojciechowski, Andrzej Straszyński, Marek Pijarowski, Jerzy Swoboda i Rafał Jacek Delekta. Z zespołem występowali wybitni pianiści, m.in. Krzysztof Jabłoński, Eugen Indjic, Karol Nicze oraz János Bálint (flet), Natalia Gutman i Andrzej Bauer (wiolonczela), Leszek Skrla (baryton), Paweł Skałuba (tenor), Roma Owsińska (sopran), Agnieszka Makówka (mezzosopran), Dariusz Stachura (tenor), Piotr Pławner i Agata Szymczewska (skrzypce), a także pedagodzy i studenci łódzkiej Akademii Muzycznej.

 

CHÓR AKADEMII MUZYCZNEJ W ŁODZI

Chór składa się ze studentów studiów licencjackich kierunków: teoria muzyki, kompozycja, rytmika, edukacja artystyczna, fortepian, klawesyn, organy, akordeon i gitara. Dotychczas zespół pracował pod kierunkiem, m.in. Zygmunta Gzelli, Marka Jaszczaka, Andrzeja Ryłki, a w latach 2005–2014 – Jerzego Rachubińskiego. Od września 2014 roku zespół prowadzi Dawid Ber.
Chór skupia się przede wszystkim na muzyce oratoryjnej. Od roku 2005 wykonał: Requiem Antonina Dvořáka (Orkiestra Filharmonii Lubelskiej, dyr. Tadeusz Wojciechowski), Requiem c-moll Luigiego Cherubiniego (Orkiestra AM w Łodzi, dyr. Jan Miłosz Zarzycki), Vesperae solennes de confessore Wolfganga Amadeusza Mozarta (Orkiestra AM w Łodzi, dyr. Marcin Wolniewski), Te Deum Karola Kurpińskiego i Te Deum Antonina Dvořáka (Orkiestra AM w Łodzi, dyr. Jerzy Rachubiński), Tańce połowieckie z opery Kniaź Igor Aleksandra Borodina (Orkiestra AM w Łodzi, dyr. Jan Miłosz Zarzycki).
Chór występował wielokrotnie w ramach festiwalu Łódzka Wielkanoc Muzyczna. W roku 2010, wspólnie z chórem Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi oraz orkiestrą Akademii i solistami, pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego, wykonał Mszę f-moll Antona Brucknera. W następnym roku te same zespoły, pod kierunkiem Andrzeja Straszyńskiego, dwukrotnie zaprezentowały oratorium Znalezienie Świętego Krzyża op. 14 Feliksa Nowowiejskiego. W 2012 roku w programie Łódzkiej Wielkanocy Muzycznej znalazła się Wielka Msza c-moll Wolfganga Amadeusza Mozarta w wykonaniu solistów, połączonych chórów i Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Łodzi pod dyrekcją Paula Esswooda, z którą artyści dali dwa koncerty. Rok później chór przygotował program z okazji 200. rocznicy urodzin Giuseppe Verdiego. Swoją działalność w roku akademickim 2013/2014 chór zainaugurował wykonaniem utworu Angelus Wojciecha Kilara (Orkiestra AM w Łodzi, Emilia Zielińska – sopran, dyr. Marcin Wolniewski); wziął również udział w koncercie kolęd. Wiosną roku 2014, wraz z orkiestrą Akademii pod batutą Marcina Wolniewskiego, chór wykonał dwukrotnie Magnificat BWV 243 Jana Sebastiana Bacha – na Festiwalu Nauki, Techniki i Sztuki w Sali Koncertowej przy ul. Żubardzkiej oraz podczas Koncertu pamięci Reszków w kościele Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w miejscowości Garnek; gościem honorowym była tam Maria Bilowicz, wnuczka Edwarda Reszke. Kolejne dwa sezony artystyczne to udział w spektaklach opery Aleko Siergieja Rachmaninowa, Koncert Kolęd w grudniu 2015 roku oraz Koncert Noworoczny, we współpracy z akademicką Orkiestrą Dętą, w styczniu 2016 roku.

 

DAWID BER

Dyrygent, chórmistrz, teoretyk muzyki, urodzony w Łodzi w 1975 roku. Ukończył studia w zakresie teorii muzyki w klasie prof. Franciszka Wesołowskiego oraz Studium Prowadzenia Zespołów Wokalnych i Wokalno-Instrumentalnych w Akademii Muzycznej w Łodzi (1998). Ma za sobą Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie w bydgoskiej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego (dyplom z wyróżnieniem, 2000). W roku 2005 uzyskał stopień doktora w dyscyplinie artystycznej dyrygentura w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W latach 1996–1998 prowadził działalność pedagogiczną i dyrygencką w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi. Działalność tę kontynuuje od 1998 roku w Zespole Szkół Muzy­cznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi, gdzie w latach 2004–2009 oraz 2010–2011 pełnił funkcję wicedyrektora ds. artystycznych. Był również pedagogiem VI Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi, Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Piotrkowie Trybunalskim, Społecznej Szkoły Muzycznej II st. przy Polskim Instytucie Muzycznym i Wyższego Baptystycznego Seminarium Teologicznego w Warszawie. Od 2008 roku zatrudniony w Katedrze Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie prowadzi klasę dyrygowania – obecnie na stanowisku adiunkta.
W latach 1995–1999 był pracownikiem Chóru Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, a od sezonu 2011/2012 pełni w niej funkcję pierwszego dyrygenta chóru. Od roku 1992 prowadzi nieprzerwanie chór mieszany Kościoła Chrześcijan Baptystów w Łodzi. W roku 1996 założył i przez osiem lat prowadził Zespół Wokalny „Alla Camera”. W tym samym roku został też kierownikiem artystycznym i dyrygentem chóru mieszanego Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia” w Zgierzu; zespołem tym kierował piętnaście lat. W latach 2002–2005 prowadził Chór Nauczycielski w Łodzi. Od roku 2005 jest dyrygentem Chóru Kameralnego „Vivid Singers”. Z prowadzonymi przez siebie chórami uzyskał kilkadziesiąt nagród i wyróżnień na wielu festiwalach i konkursach w kraju i za granicą. Koncertował w Polsce, Niemczech, Holandii, Austrii, Belgii, Danii, Czechach, we Włoszech i na Litwie.
Jest jurorem i wykładowcą na festiwalach, konkursach, warsztatach i seminariach w zakresie teorii muzyki oraz chóralistyki.

 

JERZY SWOBODA

Jerzy Swoboda Urodził się w 1953 roku w Rzeszowie. W 1982 roku ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie w Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie prof. Krzysztofa Missony. W latach 1982–1986 był kierownikiem Chóru Państwowej Filharmonii w Krakowie, następnie dyrygentem i kierownikiem muzycznym zespołu Capella Cracoviensis. Równolegle prowadził działalność dydaktyczną w krakowskiej Akademii Muzycznej. Od 1986 do 1990 roku pracował jako stały dyrygent Polskiej Orkiestry Kameralnej oraz orkiestry Sinfonia Varsovia. W latach 1987–1992 był dyrektorem artystycznym Międzynarodowych Festiwali Chopinowskich w Dusznikach Zdroju. W 1990 roku został dyrektorem naczelnym i artystycznym Filharmonii Śląskiej w Katowicach; funkcję tę pełnił do 1998 roku. Zasiadał także w jury Międzynarodowych Konkursów Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach. Od 1998 do 2005 roku był dyrektorem artystycznym Filharmonii Częstochowskiej. W tym czasie objął opiekę merytoryczną nad Festiwalami Wiolinistycznymi im. Bronisława Hubermana w Częstochowie. W latach 2003–2008 zajmował stanowisko dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej w Koszycach na Słowacji, będąc równocześnie dyrektorem muzycznym Festiwali „Košická Hudobná Jar”. Od roku 2003 do 2008 był pierwszym gościnnym dyrygentem, konsultantem muzycznym oraz dyrektorem artystycznym Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.
Dyrygował wieloma znakomitymi orkiestrami w Polsce i za granicą. Koncertował w większości krajów Europy, a także w USA, Kanadzie, Korei Południowej, Meksyku, Japonii, na Tajwanie. Występował w najsłynniejszych salach koncertowych Londynu, Paryża, Wiednia, Berlina, Bonn, Kolonii, Stuttgartu, Pragi, Brukseli i Aten. Współpracował oraz koncertował z takimi artystami, jak: Lord Yehudi Menuhin, Stefania Toczyska, Gidon Kremer, Krzysztof Jakowicz, Kaja Danczowska, Ewa Podleś, Konstanty Andrzej Kulka, Justus Frantz, Piotr Paleczny, Katia i Marielle Labèque, Jadwiga Rappé, Wanda Wiłkomirska, Grigorij Sokołow, Krzysztof Jabłoński, June Anderson, Andrzej Hiolski, Sarah Chang, Fou Ts’ong, Andrzej Bauer. Uczestniczył w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych w Niemczech, Luksemburgu, Czechach, we Francji, Grecji, Stanach Zjednoczonych, a także w Polsce (Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Muzyka w Starym Krakowie).
Artysta dokonał wielu nagrań płytowych i archiwalnych, m.in. dla wytwórni fonograficznych w Polsce, Francji, Japonii, Wielkiej Brytanii i USA (wydano 50 płyt CD). Za prawykonanie Koncertu fortepianowego Stefana Kisielewskiego z Markiem Drewnowskim jako solistą podczas Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” w 1991 roku otrzymał nagrodę SPAM. Płyta z III Symfonią pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego, nagrana z orkiestrą Filharmonii Śląskiej i Zofią Kilanowicz, została płytą roku 1994 i otrzymała nagrodę Fryderyk. W latach 1991–1996 współpracował z ośrodkiem Telewizji Polskiej w Katowicach, prowadząc program Na symfonicznej estradzie. Był także muzycznym konsultantem ostatniego filmu z udziałem Witolda Lutosławskiego w reżyserii Krzysztofa Zanussiego, zrealizowanego na zamówienie BBC.
Za dokonania artystyczne został uhonorowany Złotym Krzyżem Zasługi oraz Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”. W sierpniu 2012 roku otrzymał tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych.
Jerzy Swoboda jest pedagogiem Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie oraz Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, gdzie pełni funkcję kierownika Katedry Dyrygentury.

 

4. AŻ Festiwal - Koncert finałowy

 

GRAŻYNA BACEWICZ

Urodziła się 5 lutego 1909 roku w Łodzi w polsko-litewskiej rodzinie o tradycjach muzycznych. Gry na fortepianie i skrzypcach uczył ją najpierw ojciec – Wincenty Bacewicz. Od 1919 roku uczęszczała do Konserwatorium Muzycznego Heleny Kijeńskiej-Dobkiewiczowej w Łodzi, a następnie do Konserwatorium Warszawskiego, gdzie studiowała kompozycję w klasie Kazimierza Sikorskiego, skrzypce u Józefa Jarzębskiego i fortepian u Józefa Turczyńskiego. Naukę kontynuowała na stypendium w École Normale de Musique w Paryżu u Nadii Boulanger.
Jako solistka zaczęła odnosić sukcesy już w 1935 roku, kiedy otrzymała pierwsze wyróżnienie na I Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Warszawie. W latach 1936–1938 współpracowała jako skrzypaczka z warszawską Orkiestrą Polskiego Radia, zorganizowaną przez Grzegorza Fitelberga. Przed II wojną światową wiele koncertowała – na Litwie, we Francji i Hiszpanii – często wspólnie z bratem Kiejstutem, znanym pianistą. Podczas okupacji niemieckiej występowała na koncertach konspiracyjnych. Po wojnie, do 1953 roku kontynuowała działalność koncertową. W 1945 roku podjęła pracę w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Łodzi, gdzie wykładała przedmioty teoretyczne i prowadziła klasę skrzypiec. W latach 50. poświęciła się wyłącznie kompozycji i nauczaniu. Od roku 1966 aż do śmierci pracowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, prowadząc klasę kompozycji. Często brała udział – jako juror – w konkursach skrzypcowych i kompozytorskich w Polsce i za granicą. W latach 1955–1957 i 1960–1969 pełniła funkcję wiceprezesa Związku Kompozytorów Polskich.
Bogata twórczość kompozytorska Bacewicz była wielokrotnie nagradzana i wyróżniana, m.in. w 1933 roku jej Kwintet na instrumenty dęte otrzymał I nagrodę na konkursie kompozytorskim Towarzystwa „Aide aux femmes de professions libres” w Paryżu. W 1951 roku na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Liège Kwartet smyczkowy nr 4 otrzymał I nagrodę, a w 1956 na tym samym konkursie Kwartet smyczkowy nr 5 – II nagrodę. W 1960 roku na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu Muzyka na smyczki, trąbki i perkusję uzyskała III lokatę, a pięć lat później Koncert skrzypcowy nr 7 zdobył nagrodę rządu belgijskiego i złoty medal na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Brukseli.
Grażyna Bacewicz zmarła 17 stycznia 1969 roku w Warszawie.

 

SŁAWOMIR KACZOROWSKI

Kompozytor i pedagog urodzony w Łodzi w 1956 roku. Absolwent łódzkiej Akademii Muzycznej, gdzie studiował kompozycję w klasie prof. Bronisława Kazimierza Przybylskiego i teorię muzyki. Od chwili ukończenia studiów zatrudniony w rodzimej uczelni. Od 1997 roku prowadzi klasę kompozycji; wśród jego licznych wychowanków wymienić można Grzegorza Duchnowskiego oraz Tomasza Szczepanika – laureatów wielu nagród na konkursach kompozytorskich krajowych i zagranicznych. W latach 1996–1999 był prodziekanem Wydziału Kompozycji, Teorii, Wychowania Muzycznego i Rytmiki, zaś od 1999 przez sześć lat pełnił funkcję prorektora ds. artystyczno-dydaktycznych. Obecnie, w randze profesora, pełni funkcję kierownika Katedry Kompozycji. Jest członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Związku Kompozytorów Polskich. Pełni też funkcję Prezesa Łódzkiego Oddziału ZKP, a także przewodniczącego Zespołu Sztuki Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
Przez sześć lat prowadził Akademicki Chór Politechniki Łódzkiej. Z zespołami chóralnymi dokonał nagrań archiwalnych utworów twórców związanych z Łodzią, m.in. Andrzeja Hundziaka i Karola Mroszczyka. Prowadził również wiele koncertów, m.in. w Łodzi, Glasgow i Edynburgu. Z dużym zaangażowaniem kompozytor przygotowuje kolejne sesje Musica Moderna – odbywające się w łódzkiej uczelni od roku 1982 cykle koncertów i wykładów poświęcone muzyce współczesnej.
Jego utwory były wykonywane w kraju i za granicą, m.in. podczas Festiwalu Młoda Muzyka Polska w Szczecinie, Poznańskiej Wiosny Muzycznej, Gdańskich Spotkań Młodych Kompozytorów, Legnica Cantat, Internationales Jugend-Festspieltreffen Bayreuth, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego w Szczecinie, Internationaler Akkordeonwettbewerb Klingenthal, International Accordion Competition Poprad, Coupe Mondiale Copenhagen, Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie, Śląskich Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach i Festiwalu Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu.
Utwory Sławomira Kaczorowskiego były wielokrotnie nagradzane, m.in., na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Kompozytorów (II nagroda, 1982), Pianistycznym Konkursie Kompozytorskim w Słupsku (II nagroda i wyróżnienie, 1984), Konkursie Kompozytorskim w Tarnowie (II nagroda, 1985), Konkursie Kompozytorskim Zarządu Głównego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr (III nagroda, 1987) oraz Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego (wyróżnienie, 1988).
Do najnowszych utworów Sławomira Kaczorowskiego należą: Laudate Dominum na chór mieszany, ALEAccordions for two players z 2012 roku; napisane rok później Trio na flet, skrzypce i altówkę; Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkowąHesitation for violin solo z roku 2014 oraz Jazzy for soprano saxophoneKoncert na saksofon i orkiestrę smyczkową z 2015 roku.

Szkic partytury Furioso na orkiestrę symfoniczną powstał w czasie tygodniowego pobytu w Domu Pracy Twórczej Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w Krynicy Górskiej we wrześniu 2005 roku. Prawykonanie utworu odbyło się w 2005 roku w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

 

ANDERS HILLBORG

Szwedzki kompozytor urodzony w 1954 roku, wymykający się klasyfikacjom i nieustannie przekraczający granice konwencji. Chórzysta, gitarzysta rockowy, pisze zarówno muzykę orkiestrową, jak i filmową, elektroniczną, a nawet pop. Wciąż miesza gatunki, brzmienia i style, jak w utworze Rap-Notes na trzech raperów, orkiestrę i taśmę z 2000 roku, który przyniósł mu światową sławę. Jest absolwentem Królewskiego Konserwatorium Muzycznego w Sztokholmie. Za swą twórczość otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. Christ Johnson Music Prize w 1991 roku i cztery lata później szwedzką nagrodę Grammy dla Kompozytora Roku. W 2012 roku został uhonorowany Swedish Gramophone Award w kategorii najlepsza płyta roku z muzyką klasyczną za album Eleven Gates z 4 kompozycjami orkiestrowymi. O utwory Hillborga – prawdziwej gwiazdy europejskiej sceny muzyki współczesnej – zabiegają dziś najsłynniejsze orkiestry, by wspomnieć choćby Filharmoników Berlińskich, orkiestry Los Angeles Philharmonic, BBC Symphony Orchestra, Royal Stockholm Philharmonic czy Gothenburg Symphony Orchestra.
Do najnowszych utworów Andersa Hillborga należy Duet na klarnet i skrzypce (2009), prawykonany w Krakowie na Sacrum Profanum Vaporised Tivoli (2010) i The Strand settings z premierą w kwietniu 2013 roku w Carnegie Hall w Nowym Jorku.

 

KRZYSZTOF GRZESZCZAK

Po uzyskaniu dyplomu z teologii na Uniwersytecie im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (1993) rozpoczął studia w Akademii Muzycznej w Łodzi, które ukończył z wyróżnieniem w dwóch specjalnościach – kompozycji w klasie prof. Jerzego Bauera (1999) i teorii muzyki pod kierunkiem prof. Franciszka Wesołowskiego (2000). Wcześniej pobierał lekcje harmonii i kontrapunktu u prof. Franciszka Wesołowskiego oraz lekcje gry na organach u prof. Feliksa Rączkowskiego i lekcje śpiewu u prof. Tatiany Mazurkiewicz. Podczas studiów kompozytorskich kontynuował naukę gry na organach u prof. Piotra Grajtera. Jako organista współpracował z Chórem Kameralnym Akademii Muzycznej w Łodzi. W 2001 roku został członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Od 1999 wykłada w Akademii Muzycznej w Łodzi, obecnie na stanowisku profesora w Katedrze Kompozycji. Od wielu lat pełni funkcję organisty i organizatora koncertów muzyki chóralnej, organowej i kameralnej w łódzkich kościołach. Jest współorganizatorem sesji Musica Moderna i kierownikiem artystycznym Festiwalu Muzycznego „Słowo i Muzyka u Jezuitów”. W swoim dorobku kompozytorskim posiada ponad 300 utworów, wśród których są kompozycje orkiestrowe, oratoryjne, kameralne, wokalno-instrumentalne, chóralne i solowe. Jego kompozycje doczekały się już ponad 470 udokumentowanych wykonań na wielu festiwalach w Polsce, Austrii, Czechach, Słowenii, Macedonii, Niemczech, Holandii, Belgii, Szkocji, Irlandii, Francji, Hiszpanii, Portugalii, USA, we Włoszech i na Węgrzech.

Tongeren Mass – kompozycja należąca do gatunku Missa brevis, przeznaczona jest na chór mieszany i organy. Powstała w styczniu 2016 roku na zamówienie Internationale Zomeracademie Alden Biesen w Belgii z prawykonaniem 15 sierpnia 2016 roku w Bazylice NMP w Tongeren. Na potrzeby AŻ Festiwalu powstała wersja na chór i orkiestrę symfoniczną.