CLAUDIA ALVES DE ARAUJO i BIA VASCONCELLOS z Brazylii
Otwarcie wystawy tkaniny ze zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa
Wydarzenie towarzyszące koncertowi inauguracyjnemu 4. AŻ Festiwalu
19 listopada 2016, sobota, godz. 18.00
Foyer Sali koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a
Łódzkie triennale tkaniny debiutowało w 1972 roku. W ciągu 44 lat organizowania konkursowych wystaw w salach Centralnego Muzeum Włókiennictwa zaprezentowane zostały prace ponad 1200 artystów z blisko 70 krajów. W pierwszym międzynarodowym triennale, obok zespołu polskich twórców, uczestniczyli goście z Belgii, Brazylii, Bułgarii, Czechosłowacji, Finlandii, Hiszpanii, Japonii, Kanady, Rumunii, Szwajcarii, Węgier i z krajów nadbałtyckich ówczesnego Związku Radzieckiego, a słynna „polska szkoła tkaniny” została skonfrontowana z różnorodnymi strategiami uprawiania sztuki włókna w bliskich i odległych obszarach kulturowych. Bardzo szybko udział w łódzkim triennale stał się oznaką prestiżu i przepustką do dalszej kariery artystycznej. Tegoroczne, jubileuszowe 15. Międzynarodowe Triennale Tkaniny zgromadziło 135 artystów z 46 krajów. Ekspozycja będzie czynna do 30 października 2016 roku.
Od pięciu dekad ten prawdziwy festiwal sztuki włókna owocuje kolekcjonerskimi rezultatami – w zbiorach muzeum znalazło się już przeszło 200 triennalowskich prac z całego świata.
Dzisiaj przedstawiamy dwie z nich – designerski dywan Broinha (z 13. MTT) autorstwa Claudi Alves de Araujo z São Paulo oraz kompozycję Szmaciana tancerka (z 12. MTT) wykonaną przez Bię Vasconcellos z Rio de Janeiro. Za radością słonecznego koloru i gracją ruchu baleriny kryją się dwie bardzo brazylijskie historie, niosące jednak diametralnie różne przesłania.
Tekstylne medium, z jego bogactwem materii i technik, oferuje bowiem wręcz niewyczerpane możliwości. I ma szczególną cechę – łączy tradycję z dniem teraźniejszym. Dla artystów globalnego świata, ale i lokalnych społeczności jest po prostu atrakcyjnym i sprawnym narzędziem opisu współczesności.
Małgorzata Wróblewska Markiewicz
Bia Vasconcellos, Rio de Janeiro
Kompozycja Szmaciana tancerka, 2006–2007
haft i aplikacja na kanwie lnianej; len (kanwa), wełna, jedwab sztuczny (przędze, pasmanteria, tiul), przędza metalizowana;
230,0 x 140,0 x 10,0
CMW 15823/w/1630
prezentowana na 12. MTT, Łódź 2007
Claudia Alves de Araujo, São Paulo
Dywan Broinha, 2009
owijanie, splatanie, wiązanie; poliamid, spandex (pasy dzianiny), stelaż z listew pleksi
193,0 x 188,0 x 2,0 format: koło
CMW 17184/w/1893
prezentowana na 13. MTT, Łódź 2010