doctor honoris causa Akademii Muzycznej w Łodzi

 
12 października 2016 roku, podczas uroczystej inauguracji roku akademickiego 2016/2017, tytuł doctora honoris causa Akademii Muzycznej w Łodzi otrzyma prof. Teresa Żylis-Gara, światowej sławy sopranistka i pedagog, absolwentka łódzkiej Akademii.
Z tej okazji uczelnia przygotowała okolicznościowe wydawnictwa – książkę oraz płytę CD z archiwalnymi nagraniami pieśni w interpretacji Maestry. W dzień uroczystej inauguracji roku akademickiego w foyer Sali Koncertowej zostanie otwarta wystawa dokumentująca karierę sceniczną Artystki.

 

  • TERESA ŻYLIS-GARA

    Teresa Żylis-Gara Jedna z najwybitniejszych śpiewaczek operowych przełomu XX i XXI wieku. Jej niezrównany sopran liryczny o urzekającej barwie oraz dramatycznych możliwościach zachwyca zarówno słuchaczy sal koncertowych, jak i publiczność teatrów operowych całego świata.
    Urodziła się w Landwarowie k. Wilna. Studiowała u prof. Olgi Olginy w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, obecnej Akademii Muzycznej. Pierwsze laury zdobyła w 1953 r., wygrywając Międzyuczelniany Konkurs Śpiewaczy w Warszawie. W latach 1954-55 została zaangażowana jako solistka Państwowej Filharmonii w Krakowie. Na scenie operowej zadebiutowała w Operze Krakowskiej, kreując główną rolę w operze Halka S. Moniuszki.
    Przełom w karierze Teresy Żylis-Gara przyniosła nagroda zdobyta na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Radia Bawarskiego w Monachium. Wkrótce po tym sukcesie została solistką teatru operowego w Oberhausen, a następnie w Dortmundzie. Już jako primadonna związała się z jedną z najznakomitszych scen niemieckich – Deutsches Oper am Rhein w Düsseldorfie. Jej bogata paleta możliwości wokalnych zyskała szybko wielkie uznanie, którego wyrazem było m.in. zaproszenie do udziału w renomowanym festiwalu w Glyndebourne, gdzie znakomicie zaprezentowała się w partii Octaviana w Rosenkavalier R. Straussa.
    Debiut w Operze Paryskiej, w której kreowała postać Donny Elviry w Don Juanie W. A. Mozarta, zapoczątkował wielką światową karierę Artystki.
    Teresa Żylis-Gara występowała na Festiwalu Mozartowskim w Salzburgu pod batutą Herberta von Karajana, debiutowała w londyńskiej Covent Garden w roli Violetty w Traviacie G. Verdiego, śpiewała z oszałamiającym sukcesem w San Francisco, by uwieńczyć rok 1968 kontraktem z Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Z tą właśnie sceną była związana najdłużej. Widownią sukcesów primadonny stały się największe teatry operowe świata: mediolańska La Scala, Wiener Staatsoper, Monachium, Hamburg, Berlin, Tokio, Buenos Aires, Warszawa oraz wiele innych. Jej partnerami na scenie byli najwięksi artyści scen operowych, m.in. Carlo Bergonzi, Monserath Caballe, Jose Carreras, Franco Corelli, Fiorenza Cosotto, Placido Domingo, Mikołaj Giaurov, Sherill Milnes, Wiesław Ochman, Luciano Pavarotti, Ruggiero Raimondi, Teresa Stratas, Jon Vickers.
    Repertuar Teresy Żylis-Gara jest imponujący. Obejmuje wielkie role w operach Mozarta, Verdiego, Pucciniego, Straussa, Chaussona, Czajkowskiego i wielu innych, długą listę pieśni i dzieł oratoryjnych. Artystka występowała na najbardziej prestiżowych festiwalach muzycznych, w tym w Salzburgu, Orange, Aix-en-Provence i Glyndebourne. Nagrywała dla wielu renomowanych firm fonograficznych: EMI, Deutsche Grammophon, Harmonia Mundi, Erato, a także dla Polskich Nagrań i wydawnictwa DUX.
    Ostatnie lata przyniosły rozszerzenie działalności Maestry o pracę pedagogiczną. Prowadzi cieszące się wielkim powodzeniem w kraju i za granicą mistrzowskie kursy techniki i interpretacji wokalnej. Jej wybitne osiągnięcia dydaktyczne stanowiły podstawę do nadania tytułu profesora sztuk muzycznych, który otrzymała w 1999 r.
    W 2004 r. prof. Teresa Żylis-Gara otrzymała tytuł doctora honoris causa Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Odznaczona Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski (2011) i Orderem Oficerskim Legii Honorowej Republiki Francuskiej (2012).

  • KSIĄŻKA

    Książka Maestra Teresa Żylis-Gara – doctor honoris causa Akademii Muzycznej w Łodzi W związku nadaniem Maestrze Teresie Żylis-Garze wyjątkowego akademickiego wyróżnienia - doktoratu honoris causa Akademii Muzycznej w Łodzi, uczelnia przygotował publikację Maestra Teresa Żylis-Gara – doctor honoris causa Akademii Muzycznej w Łodzi. Znaleźć w niej można uroczysty list JM Rektora Cezarego Saneckiego adresowany do Maestry, laudację Wiesława Ochmana, recenzje dorobku artystycznego wokalistki napisane przy okazji nadania doktoratu h.c. przez prof. Jerzego Marchwińskiego i prof. Włodzimierza Zalewskiego oraz wspomnienia Piotra Nędzyńskiego. Ponadto wydawnictwo jest barwnie ilustrowane zdjęciami uwieczniającymi Teresę Żylis-Garę w wielu rolach operowych i w trakcie działalności pedagogicznej. Te unikatowe materiały pochodzą m.in. z archiwum Metropolitan Opera (w której Maestra była wiele lat solistką) oraz prywatnych zbiorów artystki.
    Książkę Maestra Teresa Żylis-Gara – doctor honoris causa Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, pod redakcją Urszuli Kryger i Ziemowita Wojtczaka będzie można nabyć w Akademii Muzycznej po 12 października 2016 roku w cenie 25 zł.


    Fragmenty książki:

    „Co mnie urzeka w sztuce wokalnej Teresy Żylis-Gary? Przepiękny głos o barwie bardzo indywidualnej, którego nie da się zapomnieć już po pierwszym usłyszeniu: szlachetny, krągły, ciepły, z perłowym blaskiem. Pełny, ale doskonale skoncentrowany. Zachwyca mnie kontrola nad emisją w całej skali dynamicznej: od nigdy nie rozwibrowanego fortissima do eterycznego, ale świetnie podpartego pianissima. Królewskie frazowanie. Interpretacje pełne uczucia, ale oparte na środkach wyrazowych czysto wokalnych i muzycznych. Umiejętność wyczucia stylu tak różnych kompozytorów jak Mozart, Verdi, Puccini, Wagner, Richard Strauss, Czajkowski, Moniuszko, Massenet, Gounod i Chausson. Niuanse, które tak wzruszają w pieśniach. (…) No, ale niestety dzisiaj nie ma już takich głosów.”

    Piotr Nędzyński
     

    „Słuchałem ze wzruszeniem jak szczodrze, z wyraźnie obecnym uczuciem, obdarowywała młodych adeptów śpiewu swą wiedzą profesjonalną, w klimacie troski o urodę interpretacji. Nie zapomnę wrażenia, jakie zrobiła na mnie żywa demonstracja słuszności wypowiadanych przed chwilą słów. Jej głos wciąż oszałamiał nietkniętym przez czas pięknem, a artystyczny przekaz wydawał się nie mieć alternatywy.”

    prof. Jerzy Marchwiński
     

    „Wielokrotnie zdarzyło mi się występować na scenach, na których wcześniej gościła Artystka. Zawsze spotykałem się z niezwykle entuzjastyczną oceną Jej występów. Chwalono nie tylko głos, pełen blasku i lirycznego ciepła, ale również bezbłędną interpretację, a także i to, co często jest pomijane, jako mniej istotny element spektaklu, a mianowicie Jej otwarty, serdeczny stosunek do koleżanek i kolegów oraz poczucie humoru.”

    Wiesław Ochman
     

    „Spotkałem Maestrę także później, już jako pedagoga prowadzącego cieszące się ogromną popularnością Mistrzowskie Kursy Wokalne w Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach. Oddała tym kursom całe serce i duszę. Swym wielkim nazwiskiem przyciągnęła młodzież i sprawiła, że Radziejowice stały się niezwykle ważnym pozaakademickim ośrodkiem kształcenia wokalnej młodzieży. To wielka zasługa. Teresa Żylis-Gara nie tylko przekazuje wiedzę wokalną i sceniczną, ale dba o coś równie cennego, o zachowanie pewnej pokoleniowej ciągłości. Jej wskazówki są niezwykle cenne i celne ponieważ Pani Profesor ma również ogromne doświadczenie jako juror w międzynarodowych konkursach wokalnych.”

    prof. Włodzimierz Zalewski

  • PŁYTA CD

    Płyta Teresa Żylis-Gara Dla wielbicieli talentu Teresy Żylis-Gary Akademia przygotowała promocję: pierwsze 100 osób, które kupią książkę Maestra Teresa Żylis-Gara otrzyma płytę CD gratis. Na płycie znajdują się zarejestrowane dla Polskiego Radia pieśni Piotra Czajkowskiego, Stanisława Moniuszki, Hugo Wolfa, Gabriela Fauré i Johannesa Brahmsa w wykonaniu Teresy Żylis-Gary. W nagraniach przy fortepianie towarzyszą jej Rajmund Ambroziak, Jerzy Marchwiński i Christian Ivaldi – wybitni pianiści-kameraliści.


    Lista utworów

    Hugo Wolf (1860–1903)
    1. Das verlassene Mägdlein (E. Mörike)
    2. Der Gärtner (E. Mörike)
    3. Frage und Antwort (E. Mörike)

    Piotr Czajkowski (1840–1893)
    4. Otchevo? op. 6 nr 5 (H. Heine/L. Mey)
    5. Den’ li tsarit op. 47 nr 6 (A. Apukhtin)
    6. Kaby znala ya op. 47 nr 1 (A. Tolstoy)
    7. Pesn’ Zemfiry (A. Pushkin)
    8. Sred’ mrachnykh dney op. 73 nr 5 (D. Rathaus)
    9. Zabyt’ tak skoro (A. Apukhtin)
    10. Zakatilos’ solntse op. 73 nr 4 (D. Rathaus)

    Johannes Brahms (1833–1897)
    11. Auf dem Kirchhofe op. 105 nr 4 (D. von Liliencron)
    12. Blinde Kuh op. 58 nr 1 (A. Kopisch)
    13. Liebestreu op. 3 nr 1 (R. Reinick)

    Gabriel Fauré (1845–1924)
    14. Les berceaux op. 23 nr 1 (S. Prudhomme)
    15. Mandoline op. 58 nr 1 (P. Verlaine)
    16. Green op. 58 nr 3 (P. Verlaine)
    17. Fleur jetée op. 39 nr 2 (A. Silvestre)

    Stanisław Moniuszko (1819–1872)
    18. Znasz-li ten kraj (J. W. Goethe/A. Mickiewicz)
    19. Wiosna (S. Witwicki)
    20. Grajek (A. Kolankowski)
    21. Do paczka (Sz. Konopacki)
    22. Prząśniczka (J. Czeczot)

    Wykonawcy

    Teresa Żylis-Gara – sopran
    Rajmund Ambroziak – fortepian (1–3)
    Jerzy Marchwiński – fortepian (4–10)
    Christian Ivaldi – fortepian (11–22)

  • WYSTAWA

    Plakat wystawy Teresa Żylis-Gara Zapraszamy również na wystawę zdjęć i materiałów archiwalnych dokumentujących karierę sceniczną Maestry Teresy Żylis-Gary. Wiele niepublikowanych dotąd zdjęć pochodzi ze zbiorów The Metropolitan Opera oraz prywatnego archiwum artystki.
    Wystawę będzie można oglądać od 12 października do połowy listopada w foyer Sali Koncertowej Akademii Muzycznej przy ul. Żubardzkiej 2a. Wstęp wolny.

     
  • Informacje o wydarzeniu w pliku *.pdf pobierz