Współczesna kultura muzyczna a popkultura: spotkania, dialogi, konfrontacje red. Ewa Kowalska-Zając
Łódź 2021
ISBN 978-83-60929-82-7
objętość: 248 stron
 
cena: 45 zł

 

SPIS TREŚCI
  • Wstęp
  • Introduction
  • Teoria
  • Marcin Strzelecki
    Teoria muzyki wobec kultury popularnej – możliwości, ograniczenia, perspektywy
  • Marta Szoka
    Semantyczne dylematy wokół twórczości czasu pandemii. Rekonesans
  • Praktyka kompozytorka
  • Agnieszka Draus
    Z inspiracji popkulturą… Idee muzyki relacyjnej w twórczości młodych kompozytorów krakowskich
  • Maciej Kabza
    Wpływ muzyki popularnej na twórczości Louisa Andriessena
  • Anna Wójcikowska
    Elementy estetyki jazzowej i muzyki popularnej w repertuarze „Warsztatu Muzycznego” Zygmunta Krauzego
  • Marcin Stańczyk
    Dalece bliżej… O przypadkach twórczej koincydencji
  • Artur Zagajewski
    Pieśni bez melodii
  • Konteksty
  • Małgorzata Grajter
    Obecność arcydzieł muzyki klasycznej w popkulturze – perspektywa intertekstualna
  • Ryszard Daniel Golianek
    Mozart i jego muzyka w formatach popkultury
  • Anna G. Piotrowska
    O funkcjonowaniu muzyki filmowej w dobie popkultury
  • Marek Nahajowski
    Esperancka muzyka popularna jako wyraz poszukiwań tożsamości uniwersalnej
  •  
  • Biogramy autorów

 

ZE WSTĘPU

Publikacja Współczesna kultura muzyczna a popkultura: spotkania, dialogi, konfrontacje jest efektem prac badawczych członków Katedry Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi oraz zaproszonych Autorów z innych Uczelni, prac zogniskowanych wokół jednego, wspólnego tematu – relacji szeroko rozumianej współczesnej kultury muzycznej do świata popkultury. Celem projektu było stworzenie syntetycznego ujęcia tego zjawiska w postaci wieloautorskiej publikacji ukazującej kondycję współczesnej twórczości muzycznej ze szczególnym uwzględnieniem rozmaitych form jej interakcji z popkulturą. Przemiany następujące w kulturze muzycznej na przestrzeni ostatnich dekad, a szczególnie intensywnie obserwowane w ostatnich latach, stawiają przed teoretykami muzyki i muzykologami nowe wyzwania. Są one efektem nie tylko procesów zachodzących wewnątrz samej muzyki, wynikających z operowania odmiennymi środkami warsztatowymi i związanych z rozwojem technologii, ale mają często wymiar szerszy. Oprócz nowych rozwiązań warsztatowych generujących nowe jakości stylistyczne i estetyczne pojawiają się także nowe sposoby dystrybucji muzyki oraz jej odbioru. Wielość podejmowanych przez autorów wątków wynikająca z ich naukowych zainteresowań, a także rozmaite pespektywy badawcze uwzględniające zarówno aspekt warsztatowo-kompozytorski, stylistyczno-technologiczny, jak również socjologiczny, zdeterminowały kształt tej książki. Jej struktura wynika z pogrupowania tekstów w trzy bloki tematyczne: Teoria, Praktyka kompozytorska i Konteksty.

Ewa Kowalska-Zając