Muzyka w przestrzeni edukacyjnej Ewa Kumik
Łódź 2019
ISBN 978-83-60929-67-4
objętość: 164 strony
cena: 35 zł

 

ZAWARTOŚĆ

     
  • Wstęp
     
    Rozdział 1.
    Rodzina ważnym środowiskiem w rozwoju muzycznym dziecka
  • Rodzina jako podstawowa grupa społeczna
  • RRozwój zainteresowań muzycznych w rodzinie
  • RFormy aktywności muzycznej
  •  
    Rozdział 2.
    Funkcjonowanie szkolnictwa muzycznego w Polsce
  • Typy i zadania szkół muzycznych
  • Szkoła muzyczna ważnym ośrodkiem życia kulturalnego
  • Postrzeganie środowiska szkolnego przez absolwentów szkół muzycznych
  •  
    Rozdział 3.
    Kształcenie w szkołach muzycznych
  • Plany nauczania na poziomie podstawowym
  • Plany nauczania na poziomie średnim
  • Retrospektywna ocena planów nauczania przez absolwentów szkół muzycznych
  •  
    Rozdział 4.
    Praca pedagogiczna nauczycieli szkół muzycznych
  • Kwalifikacje i obowiązki nauczyciela
  • Role zawodowe nauczyciela szkoły muzycznej
  • Retrospektywna ocena pracy nauczycieli przez absolwentów szkół muzycznych
  •  
    Rozdział 5.
    Wartości niezbędne w zawodzie nauczyciela muzyki
  • Istota wartości
  • Psychospołeczne uwarunkowania wyboru wartości
  • Wartości uznawane i realizowane przez przyszłych nauczycieli muzyki
  •  
    Rozdział 6.
    Wybrane aspekty pracy dydaktyczno‐wychowawczej realizowanej w szkolnych zespołach muzycznych
  • Rodzaje zespołów muzycznych
  • Zadania nauczyciela prowadzącego szkolne zespoły muzyczne
  • Praca dydaktyczno -wychowawcza w zespołach muzycznych
  •  
    Rozdział 7.
    Sukcesy i niepowodzenia uczniów szkół muzycznych
  • Sukcesy w kształceniu muzycznym
  • Przyczyny i sposoby przeciwdziałania niepowodzeniom szkolnym uczniów
  • Niepowodzenia i sukcesy w ocenie absolwentów szkół muzycznych
  •  
  • Zakończenie
  • Bibliografia
  • Wykaz rysunków
  • Wykaz tabel
  • Summary

 

Od autorki:

„Monografia składa się z siedmiu rozdziałów. Rozdział pierwszy poświęciłam rodzinie, która jest pierwszym i podstawowym środowiskiem wychowawczym, w którym zachodzi proces kulturotwórczy. Ma ona ogromny wpływ na postawy i potrzeby dziecka, a także sposób ich zaspokajania. Rodzice nie muszą być muzykami, żeby kształtować zainteresowania artystyczne dzieci. Wystarczy, że stworzą odpowiednie warunki i atmosferę do rozwoju muzycznego dziecka. W kolejnych dwóch rozdziałach omówiłam specyfikę kształcenia w polskich szkołach muzycznych, a także przedstawiłam badania dotyczące funkcjonowania szkół muzycznych w środowisku lokalnym, postrzegania środowiska szkolnego i oceny planów nauczania przez absolwentów tych szkół. Ważne miejsce w procesie kształcenia muzycznego zajmuje nauczyciel: jego umiejętność kontaktu z uczniem, kwalifikacje zawodowe i psychologiczno-pedagogiczne, a także role zawodowe, jakie ma do wypełnienia. Jemu też poświęciłam rozdział czwarty. To nauczyciel, od początku kształcenia ucznia, wprowadza go w świat muzyki i kultury. Istotne są również wartości preferowane przez pedagogów, ponieważ mają ogromne znaczenie zarówno w życiu jednostki, jak i całego społeczeństwa. Warunkują one sposób myślenia człowieka i wpływają na jego życie, dlatego w rozdziale piątym przedstawiam wartości niezbędne w zawodzie pedagogicznym. Wspólne muzykowanie, które jest tematem rozważań rozdziału szóstego, to znakomite doświadczenie muzyczne zarówno dla ucznia, jak i dla nauczyciela prowadzącego dany zespół. Gra w różnego rodzaju zespołach instrumentalnych, orkiestrach oraz śpiewanie w chórach i zespołach wokalnych jest ważnym elementem edukacji uczniów w szkołach muzycznych. W rozdziale siódmym omówiłam sukcesy oraz przyczyny i sposoby radzenia sobie z niepowodzeniami w kształceniu muzycznym uczniów. Uzupełnieniem treści teoretycznych w poszczególnych rozdziałach są zaprezentowane badania ilościowe i jakościowe, które przeprowadziłam wśród absolwentów szkół muzycznych różnego typu. Spędzili oni kilkanaście lat swojego życia w tych szkołach. Znają je dobrze. Doświadczali w nich zarówno dobrych, jak i trudnych chwil. Respondenci badań są obecnie studentami Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Publikacja adresowana jest do osób zajmujących się edukacją muzyczną młodych artystów, do nauczycieli i studentów, do animatorów życia kulturalnego i społecznego, a także do rodziców dla których ważny jest rozwój zdolności i umiejętności muzycznych dzieci.”