Te Deum jako gatunek muzyki religijnej Jerzy Rachubiński
Łódź 2011
ISBN: 978-83-60929-17-9
objętość: 268 stron
cena: 25 zł

 

ZAWARTOŚĆ

  • Wstęp
  • 1. Ambrozjański hymn Te Deum
  • Geneza hymnu
  • Tekst łaciński
  • Melodia chorałowa
  • Zapis nutowy
  • Zasady wykonawstwa
  • Te Deum jako pieśń towarzysząca wydarzeniom historycznym
  • 2. Z historii gatunku Te Deum
  • Kompozytorzy Te Deum na przestrzeni dziejów
    – Średniowiecze i renesans
    – Barok
    – Epoka klasycyzmu
    – Doba romantyzmu
    – XX i XXI wiek
  • Te Deum w twórczości kompozytorów polskich
  • Rodzaje opracowań hymnu
  • Tekst hymnu w językach narodowych
  • 3. Karol Kurpiński, Te Deum
  • Geneza dzieła
  • Przebieg muzyczny dzieła - analiza formalna
  • Aparat wykonawczy i elementy dzieła muzycznego
    – Aparat wykonawczy
    – Melodyka
    – Metrorytmika
    – Harmonika
    – Faktura
    – Agogika, dynamika, artykulacja
  • Rękopis partytury (1841), a jego opracowanie (1985) - analiza porównawcza
  • 4. Antonin Dvořák, Te Deum
  • Geneza dzieła
  • Przebieg muzyczny dzieła - analiza formalna
  • Aparat wykonawczy i elementy dzieła muzycznego
    – Aparat wykonawczy
    – Melodyka
    – Metrorytmika
    – Harmonika
    – Faktura
    – Agogika, dynamika, artykulacja
  • 5. Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Karola Kurpińskiego i Te Deum Antonina Dvořáka
  • Ogólne uwagi dotyczące wykonania dzieła wokalno-instrumentalnego
  • Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Karola Kurpińskiego
  • Zagadnienia wykonawcze i interpretacyjne w Te Deum Antonina Dvořáka
  • Wpływ akustyki kościoła na wykonanie hymnów Te Deum Kurpińskiego i Dvořáka
  •  
  • Zakończenie
  • Bibliografia
  • Spis przykładów nutowych
  • Spis tabeli
  • Spis ilustracji
  • Aneksy
  • Indeks nazwisk
  • Summary
  • Zussammenfassung

 

Z RECENZJI WYDAWNICZEJ PROF. KRYSTYNY JUSZYŃSKIEJ

[...] Głównym założeniem pracy jest ukazanie opracowań muzycznych hymnu ambrozjańskiego Te Deum w kontekście historycznym gatunku oraz analiza muzyczna dwóch nagranych dzieł. W literaturze polskiej temat Te Deum jako gatunek muzyki religijnej w takim ujęciu nie był do tej pory podejmowany. Należy podkreślić, że szczegółowa analiza muzyczna Te Deum Kurpińskiego i Dvořáka posłużyła autorowi publikacji – jednocześnie dyrygentowi koncertu – dogłębnemu poznaniu utworów w celu przygotowania jak najlepszego wykonania i właściwej interpretacji artystycznej dzieł.
[...] Na uwagę zasługuje dokonana przez autora analiza porównawcza partytury Te Deum Kurpińskiego (rękopis z 1841), z opracowaniem Jerzego Dobrzańskiego (1985), w wyniku której Autor wykazał wszystkie podobieństwa i różnice.
[...] Autor z wielkim znawstwem omawia problemy wykonawcze dotyczące dzieł wokalno- instrumentalnych, dzieląc się swoim długoletnim doświadczeniem, nie tylko z pracy nad przygotowaniem tych dzieł do koncertu, lecz także z pracy dyrygenta chórów. Bardzo interesujące jest również przedstawienie skomplikowanych zagadnień dotyczących akustyki kościoła, która ma ogromne znaczenie w ostatecznym podejściu do wykonania [...]. Wydaje się, że właśnie ta część pracy może być najbardziej frapująca dla dyrygentów i muzyków.